Jeugduitwisseling Bergrivier
Heist-op-den-Berg heeft al enkele jaren een stedenband met Bergrivier in Zuid-Afrika waarbij o.a. wordt samengewerkt rond het thema 'jeugd'.
In het kader van die samenwerking vindt van 27 maart tot en met 11 april 2019 een tweede jeugduitwisseling plaats. Een delegatie van tien jongeren en vier begeleiders uit Bergrivier verblijft gedurende die periode in Heist-op-den-Berg.
Zij zullen bij Heistse jongeren overnachten, samen met hen naar school, de jeugdbeweging, ... gaan om zo te leren van elkaar. Verder staan enkele uitstappen naar Brugge, Mechelen en Brussel op het programma om België te verkennen en interessante jeugdorganisaties te bezoeken.
De jongeren en hun begeleiders worden officieel verwelkomd op het gemeentehuis op vrijdagnamiddag 29 maart.
Earth Hour
Het college beslist om op zaterdag 30 maart deel te nemen aan Earth Hour. Dat is een actie die ieder jaar wordt georganiseerd door WWF (World Wide Fund For Nature) om aandacht te vragen voor lichtvervuiling en energieverspilling.
In het kader van de klimaatverandering is dit initiatief de laatste jaren aan belang gaan toenemen. Vorig jaar schakelden bijna 18.000 monumenten en gebouwen wereldwijd hun verlichting uit.
Fluvius ondersteunt het initiatief door de openbare verlichting die hiervoor is uitgerust tussen 20.30 en 21.30 uur te doven. Heist-op-den-Berg tekent hierop in.
Ook jij kan je steentje bijdragen door thuis de lichten te doven en het gebruik van elektrische apparaten een uurtje te mijden.
Onderhoudswerken betonwegen
Het college legt de aanvangsdatum voor onderhoudswerken aan betonwegen vast op 1 april 2019. De aannemer moet de opdracht binnen een termijn van 40 werkdagen voltooien.
Acties tegen discriminatie en racisme
Al enkele jaren hangt Heist-op-den-Berg op 21 maart (Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie) en op 17 mei (Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie) de regenboogvlag uit. Een symbolische actie voor de strijd tegen discriminatie en racisme.
Dit jaar wil het bestuur het thema nog wat meer onder de aandacht brengen door het logo van Heist-op-den-Berg aan te passen met regenboogkleuren en dit tijdens de maand mei te gebruiken in de digitale communicatie. Daarnaast zal de Gemeentekrant van mei enkele artikels aan 'gelijke kansen' wijden en zal ook het fotomateriaal en kleurgebruik in die zin aangepast worden.